Product was successfully added to your shopping cart.
Swipe to the left

Polsklachten voorkomen: ergonomisch werken aan jouw bureau

Uitprinten
Polsklachten voorkomen: ergonomisch werken aan jouw bureau
By Dirk van der Meulen 2 april 2018 Geen commentaar

Polsklachten voorkomen en zorgen voor een productieve werkplek? Ergonomisch werken heeft de toekomst, want het voorkomt nare pijntjes en meer serieuze klachten. Om goed te kunnen blijven werken, bijvoorbeeld door voldoende afwisseling aan te brengen in je ritme. En door er met ergonomische hulpmiddelen voor te zorgen dat je automatisch de juiste houding aan zal nemen.

Steeds meer bedrijven besteden aandacht aan het ergonomisch werken. En dat is ook niet zo vreemd, want we brachten nog nooit zoveel tijd door achter een bureau om op een computer te werken. En dat biedt allerlei mogelijkheden, maar vraagt ook om aandacht voor de manier waarop we dat doen. In de juiste houding en met voldoende afwisseling, bijvoorbeeld door regelmatig een mini-break te nemen.

Wissel je houding en neem mini-breaks

Zorg er bijvoorbeeld voor dat je regelmatig je houding wisselt. Op die manier blijf je de spieren gelijkmatig belasten en voorkom je dat specifieke gewrichten sneller pijn gaan doen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je regelmatig even koffie haalt, of een glaasje water voor een collega. Loop daar naartoe om het te brengen en varieer de houding waarmee je aan het bureau zit. Zorg ervoor dat je af en toe je handen op schoot legt of laat je armen even losjes langs je lijf hangen.

Het zijn belangrijke technieken om te voorkomen dat je te lang in dezelfde houding zit. Om te voorkomen dat je daardoor pijntjes gaat ervaren, omdat je beter ergonomisch kun t werken. Zorg er tevens voor dat je ieder uur even een minuut gaat staan en gaat bewegen. Of neem een mini-break van een paar minuten, waarin je een andere houding aanneemt. Daarna ben je weer klaar om verder te werken en haal je die paar verloren minuten dankzij hogere productiviteit gemakkelijk weer in.

Gebruik een ergonomische muis en ergonomisch toetsenbord

Uiteraard zijn er ook allerlei hulpmiddelen beschikbaar voor het ergonomisch werken. Die kunnen polsklachten voorkomen, bijvoorbeeld dankzij de toetsenborden die daar specifiek voor zijn ontworpen. Om te voorkomen dat je polsen steeds in een slechte houding liggen, waardoor je daar gemakkelijk last van zou kunnen krijgen.

En werk je veel op de computer en gebruik je daarvoor een muis? Dan is het de moeite waard om daarvoor goed te kijken naar de ergonomische muizen die er beschikbaar zijn. Daarmee voorkom je polsklachten, zodat je ook op de langere termijn geen last krijgt van een verkeerde werkhouding.

Stel het bureau en de stoel goed af

Los van de hulpmiddelen voor op het bureau is het verstandig om ook kritisch te kijken naar het bureau zelf waar je aan werkt. Zorg bijvoorbeeld voor een verstelbaar model, zodat je die op de juiste hoogte in kunt stellen. Heel belangrijk om in de juiste houding te kunnen werken, zonder dat er pijntjes ontstaan. Zodat je polsklachten kunt voorkomen, in plaats van dat je die later dient te genezen. Bekijk de ergonomische bureaus die er beschikbaar zijn, om daar een goede keuze uit te maken.

En wil je daarnaast ergonomisch zitten? Bekijk onze ergonomische stoelen voor aan het bureau. Daarmee zorg je voor een comfortabel geheel, waarmee je polsklachten en andere pijntjes kunt voorkomen. Dankzij de juiste houding, om optimaal ergonomisch te werken.